Číslo akreditácie: (č. 1515/2013/132/1)
Organizačná forma vzdelávania: Kombinovaná
Cena pre jednotlivca: 246 € s DPH
Cieľová skupina: Osoby pôsobiace alebo so záujmom pôsobiť ako lektori vo vzdelávaní dospelých.
Požadované vstupné vzdelanie: Vysokoškolské alebo stredoškolské, podľa odboru lektorského pôsobenia.
Absolvent vzdelávacieho programu po absolvovaní kurzu vie/pozná:
- Teoretické východiská vzdelávania a učenia sa dospelých
- Legislatívu týkajúcu sa vzdelávania dospelých
- Zákonitosti vzdelávania dospelých
- Formulovať konkrétne ciele vzdelávania
- Zákonitosti tvorby učiva
- Pripraviť systematický, primeraný a správne didakticky transformovaný obsah vzdelávania
- Skoncipovať scenár svojho lektorského vystúpenia
- Používať moderné vzdelávacie metódy
- Aplikovať do lektorskej praxe techniky sebapresadzovania
- Zvoliť si vhodný štýl výučby a zatraktívniť svoj lektorský prejav
- Diagnostikovanie a hodnotenie vo vzdelávaní dospelých
- Používať moderné technológie vo vzdelávaní dospelých
Metódy: Samostatné štúdium, samostatná práca, konzultácia problémov, brainstorming, tréning, inscenačné metódy. Orientácia samostatného štúdia je daná úlohami, ktoré sú zadané v učebnom texte a tými, ktoré účastníci dostávajú od lektorov - tútorov. Priama výučba je orientovaná výhradne na aktívnu prácu účastníkov.
Rozsah kurzu: 100 hodín
Termín kurzu: Podľa dohody s odberateľom
Forma záverečnej skúšky: Záverečná skúška pozostáva z dvoch častí. Teoretická časť bude preverená formou testu a záverečného hodnotenia zadaných úloh. Praktickú časť tvorí lektorská prezentácia získaných vedomostí a zručností, ich vyhodnotenie - rozbor lektorského vystúpenia účastníka pred komisiou.
Hodnotiaci štandard:
Účastník lektorského vzdelávania absolvuje záverečnú skúšku, ktorá pozostáva zo záverečného testu (hodnotenie teoretických poznatkov) a z hodnotenia samostatného lektorského vystúpenia.
Názvy odborných tém (10):
- Teoretické základy vzdelávania dospelých (terminológia, teoretické východiská, legislatíva)
- Základné pojmy
- Teoretické východiská vzdelávania a učenia sa dospelých (základy andragogiky)
- Legislatíva ku vzdelávaniu dospelých
- Osobnosť a profesijné kompetencie lektora
- Osobnosť lektora
- Odborné andragogické kompetencie lektora
- Sociálne kompetencie (komunikačné, kooperačné, emocionálna pružnosť, empatia, asertívne správanie, schopnosť riadiť a rozhodovať)
- Poznávacie kompetencie (vyhľadávanie informácií, schopnosť štruktúrovať poznatky, schopnosť pozorovať, analyzovať a regulovať učebný proces vo vzťahu k cieľom vzdelávania, sebahodnotenie a sebapoznanie)
- Kultúra správania s vystupovania (estetika prostredia a odievania, vystupovanie pri spoločenských príležitostiach)
- Špecifiká učenia sa dospelých. Bariéry vo vzdelávaní dospelých
- Osobitosti učenia sa dospelého
- Motivácia vo vzdelávaní a učení sa dospelých
- Bariéry vo vzdelávaní dospelých
- Analýza vzdelávacích potrieb a stanovenie cieľov
- Identifikácia vzdelávacích potrieb
- Informačné zdroje analýzy vzdelávacích potrieb
- Metódy analýzy vzdelávacích potrieb
- Stanovenie hlavných a čiastkových edukačných cieľov
- Stanovenie obsahu
- Obsahová koncepcia
- Základné obsahové témy
- Nosné tematické celky a ich vzájomné prepojenie
- Metódy a formy vzdelávania
- Klasifikácia a charakteristika metód a foriem vzdelávania
- Voľba konkrétnych metód, pracovných postupov a prostriedkov z hľadiska cieľov, obsahu a foriem vzdelávania
- Diagnostika vo vzdelávaní dospelých
- Podstata diagnostiky a hodnotenia vo vzdelávaní dospelých
- Diagnóza a druhy diagnóz
- Metódy diagnostikovania
- Komunikácia vo vzdelávaní dospelých
- Štylistika a rétorika vo vzdelávaní dospelých
- Verbálna komunikácia a jej prostriedky
- Neverbálna komunikácia a jej prostriedky
- Moderné technológie vo vzdelávaní dospelých
- Využitie IKT vo vzdelávacom procese
- Využitie technických didaktických prostriedkov
- Samostatné lektorské vystúpenia účastníkov
Kurz zahŕňa:
- Lektorské služby počas kurzu
- Osvedčenie o absolvovaní akreditovaného kurzu MŠ SR s celoštátnou platnosťou
- Študijný materiál, pero